top of page

Glaucoom Onderzoek Illustraties

Een tijdje geleden kreeg ik de kans om te helpen onderzoek naar glaucoom te visualiseren, dat wordt gedaan door de University Eye Clinic in Maastricht. Het project bestaat uit twee delen: de anatomie van het netvlies en de oogzenuw en hoe de opbouw van druk in het oog glaucoom veroorzaakt, en de opstelling van de kunstmatige omgeving om glaucoom te simuleren in het experiment. Het meeste illustratiewerk is getekend in Illustrator, de 3D-animaties van de experimentele opstelling zijn gemaakt in Maya.

Overview of the eye and optic nerve to the brain (with zoomed in retine)

Iemand die aan glaucoom lijdt, verliest geleidelijk zijn gezichtsvermogen. De druk in het oog neemt toe en uiteindelijk raakt de oogzenuw beschadigd.

Pressure on the optic nerve head

Het idee is dat de verhoogde druk in het oog de retinale ganglioncellen (RGC's) onder grote druk zet en uiteindelijk doodt. Dit leidt tot uitholling of 'cupping' van de oogzenuwkop en een afname van signalen vanuit het netvlies: verlies van het gezichtsvermogen.

Glaucoma stages healthy-intermediate-glaucoma animation

Onderzoekers weten dat de druk in het oog een rol speelt bij de beschadiging van de oogzenuw, maar hoe die beschadiging precies ontstaat, is minder duidelijk. Om te testen wat er nu eigenlijk gebeurt, bouwden de onderzoekers van de University Eye Clinic een opstelling om te testen wat verschillende soorten stress doen met een Retinal Ganglion Cell: een RGC wordt op een speciale kweekunit geplaatst bovenop een membraan dat in verschillende richtingen kan worden uitgerekt.

Culture Unit Preparation Graphic

Kleine kanaaltjes die door het apparaat lopen waar de kweekunit op staat, maken het mogelijk om een ​​vacuüm te creëren onder het membraan dat het samen met de geplaatste RGC's uitrekt. In real-time gebeurt dit uitrekken en loslaten heel snel.

Culture Unit Stretching and Releasing with RGC Animation

​Om het beter te visualiseren, heb ik een 3D-model (en animatie) van de cultuureenheid gemaakt. Beginnend met een enkel onderdeel dat dezelfde RGC-rekmechanica laat zien als in de bovenstaande afbeeldingen.

Animation Culture Unit Part 3D Model Animation

Er worden allerlei vormen en maten van cultuureenheden op het apparaat geplaatst, waardoor het mogelijk is om veel verschillende soorten druk op de RGC's te simuleren. Hier zijn een paar snapshots van de animatie van het volledige 3D-model van de cultuureenheid:

bottom of page